X
تبلیغات
آموزش ابتدایی در دیار سرایان
ســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام

 



تاريخ : جمعه سی ام بهمن 1388 | 7:17 | نویسنده : سيد علي فاطمی |
Bilder und Fotos hochladenBilder und Fotos hochladenBilder und Fotos hochladen

یکی از هیجان انگیز ترین کار ها بازی ونمایش خلاق می باشد . بچه ها  با راهنمایی معلم می توانند

ماسک هایی را با استفاده از ظروف یک بار مصرف و تکه های نخ و پارچه و دکمه و........ بسازند .

 انجام این کار علاوه بر دست ورزی وکار با وسایل مو جب  شکوفایی خلاقیت  فراگیران هم می شود.

 البته تشکیل نمایشگاهی از آثار و کار های آنان  مو جبات دلگرمی وتشویق فراگیر را دو چندان خواهد کرد.

 



تاريخ : چهارشنبه بیست و هشتم بهمن 1388 | 15:1 | نویسنده : سيد علي فاطمی |
ای دختر بهشتی      تو دفترت گل کاشتی

دختر پر حوصله     نوشتی بی حوصله

***

چه دختر زرنگی     مشق به این قشنگی

ای گل ناز پونه        شادی ببر به خونه

***

جواب درستو دادی     تو مثل برق و بادی

***

دختر گل، زرنگه        با تنبلی می جنگه

***

سبز و سفید و آبی      خیلی حاضر جوابی

***

ستاره ای ستاره          اصلاً خطا نداره

***

مثل گل بهاری           تو اشتباه نداری

***

مثل گل بهاری           چند اشتباه تو داری

***

دقت بکن یه ریزه       تا که گلات نریزه

***

مثل گل بهاری          حواس جمع نداری

***

دقت بکن دوباره      وقت تلاش و کاره

***

مشق تو بی بهونه     به رنگ گل می مونه

***

مشقت شده حسابی    مثل گل گلابی

***

شکوفه ی بهشتی     مشقتو خوب نوشتی

***

تلاش کنی دوباره      میشی تو پر ستاره

***

شکوفه ی بهشتی      می دونی چه خوب نوشتی

***

دقت نکردی امروز   بنویس تو مثل دیروز

***

ای دختر بهشتی       کمی درشت نوشتی

***

مشقت شده حسابی      مثل گل بهاری

***

تو یک گل بهشتی    خیلی عالی نوشتی

***

فرشته زمینی      الهی خیر ببینی

***

ای دختر نازنازی     خوب نوشتی ریاضی

***

ای دختر نازنازی      قشنگ بنویس ریاضی

***

دختر خوب و نازم      به نقاشیت می نازم

***

دختر زبر زرنگ      با خط خیلی قشنگ

***

غنچه ی همیشه شاداب     بنویس بدون شتاب

***

پرستوی نازنین          هیچوقت نباشی غمگین

***

دخترکم باهوش باش      زرنگ مثل خرگوش باش

***

دانش آموز خوب ما       هستی تو محبوب ما

***

خوشگل ناز و تپل            بر خدا کن توکل

***

کلاغه خبر داد به همه       که دفترش مرتبه

***

دختر پر تلاشی              گلم خسته نباشی

***

پروانه رو گل نوشته       سارا قشنگ نوشته

***

بارون ریزه ریزه          مشقت چقدر تمیزه

***

ای گل نازپونه             دفتر هست نمونه

*****************************************************************

 اشعار از خانم موید .دبستان عترت  دشتستان



تاريخ : چهارشنبه بیست و هشتم بهمن 1388 | 12:59 | نویسنده : سيد علي فاطمی |
 ایام شهادت امام رئوف / ضامن آهو / ثامن الحج علی ابن موسی الرضا

 بر شیفتگان و عاشقان و دلدادگان رهرو ولایت  تسلیت باد.



تاريخ : دوشنبه بیست و ششم بهمن 1388 | 10:19 | نویسنده : سيد علي فاطمی |

 

 نام ونام خانوادگي :                      آزمون رياضي سوم                دبستان سلمان                        بهمن      88

 

1

 بزرگ ترين عدد سه رقمي را بنويسيد.

 

2

با رقم هاي 8 و1 و4 و3  بزرگ ترين وكوچك ترين عدد چهار رقمي را بنويسيد.

 

  بزرگ ترين :...........................                                 كوچك ترين :  ....................................

 

3

با رقم وحروف بنويسيد

هفت صد ونود ونه :.................................                  ............................................409

 

4

 به هر يك از عدد ها يك هزار تايي اضافه كنيد.

 

.......................     18                   .....................۰۰۰ 7                 ........................ 301

 

5

 اگر يكي به من اضافه كني ؛ كوچك ترين عدد چهار رقمي مي شوم .

 

الف :999                       ب :    1001             ج:   998                        د :       199

6

زهرا 534  ريال پول داشت.  پدرش  به او 347 ريال پول داد . حالا زهرا چند ريال پول دارد ؟

 

 

7

 7 ده تايي و15 يكي برابر است با

الف 75 يكي           ب : 5 ده تايي و8 يكي          ج : 8 ده تايي و5 يكي          د : هيچكدام

 

8

 3482 متر يعني  .................كيلومتر و............. متر .

 

4 هزار متر يعني .................... كيلومتر

 

7 كيلو گرم و  9 گرم =  ....................گرم .

 

9

تفريق زير را حل كنيد ودرستي آن را امتحان كنيد .                0  5    7   4

                                                                                         9   3    4   2  -            

                                                                              __________________

 

10

 در جاي خالي عدد مناسب بنويسيد .

     14= ...×  2            .........= 7 ×  4               9=    ....... ÷ 18              8 = 3 ÷ .........

 

11

 اندازه ي  دور  هر شكل را ........................... مي گويند.

 

12

 مكعب از  چند مربع  درست شده است ؟   الف 8 مربع                             ب: 5 مربع

 

                                                               ج:    6 مربع                              د:  4 مربع

 

13

 براي هر ضرب دو تقسيم بنويسيد.                 .........= 9 ×4                        ..... =  7 × 3

                                                   ........................                          .................................

 

                                                      ....................................                    ........................................

 

14

 محيط يك مثلث متساوي الا ضلاع  27 سانتي متر است .  اندازه ي هر ضلع اين مثلث چند سانتي متر است ؟

 

 

15

عدد ها را از كوچك به بزرگ مرتب كنيد؟                                             1487- 4781 – 7841 -    4817

 

                                                       .......................≥.....................≥.....................≥........................

 

 

 

 



تاريخ : جمعه بیست و سوم بهمن 1388 | 0:8 | نویسنده : سيد علي فاطمی |

الگوي تدریس بديعه پردازي يا نوآفريني Synectics

 



هدف: هدف اساسي نوآفريني يا بديعه پردازي شكستن سد قواعد مرسوم و ايجاد راه هاي جديد براي حل مسائل مي باشد. اين روش به منظور كمك به افراد براي شكستن زمينه هاي ذهني قبلي و پيداكردن راهي مناسب براي انديشيدن به طرز جديد به موضوع مي باشد.
مراحل اجراي الگو
1
- توصيف شرايط موجود – در اين مرحله، معلم از دانش آموزان مي خواهد كه به توصيف و تشريح شرايط حاضر يا موجود بپردازند. در مرحله ي نخست، دانش آموزان آنچه را از شرايط مي فهمند، توصيف مي كنند.
2- قياس
مستقيم- در اين نوع قياس موارد ناآشنا را آشنا مي كنيم
.
دانش آموزان قياس هاي مستقيم را مطرح مي
كنند و آنها بر روي تخته سياه نوشته مي شوند
.
پس از آن كه
فهرستي از قياس هاي مستقيم آماده شد انتخابي از بهترين قياس مستقيم صورت مي گيرد
.
3- قياس شخصي
- در مرحله ي قياس شخصي، فراگيرندگان بين خود و مفهوم انتخاب شده، هم سويي و هم دلي ايجاد مي كنند، خود را در درون قياس و آن را در قالب خود شرح مي دهند و احساسات و تمايلات و انگيزه هاي خود را بيان مي دارند. براي بيان قياس شخصي، احساس نزديكي و يكي شدن با مفهوم، بسيار ارزشمند است و در خلاقيت شخصي، اثر زيادي دارد
.

4- قياس تعارض
- در اين مرحله معلم از دانش آموزان مي خواهد بر اساس توصيف هاي ارائه شده در قياس شخصي مفاهيم متضاد ارائه نمايند و سپس از ميان اين قياس ها بهترين را انتخاب كنند
.
5- قياس مجدد مستقيم و شخصي
- در اين مرحله تعارضات مجددا˝ از طريق قياس مستقيم و شخصي ادامه مي يابد
.

 



تاريخ : سه شنبه بیستم بهمن 1388 | 20:35 | نویسنده : سيد علي فاطمی |
                 چند  اصل   یاد دهی ویادگیری

اصل  یاد آوری و یاد سپاری :هر دو   مربوط به حافظه می باشند .  با این تفاوت که یاد  سپاری به خاطر سپردن ونگهداری در حافظه  با توجه به تمرکز بر موضوع ویا سازماندهی مطالب  یا تصویر سازی ذهنی است. اما   یاد آوری  مراجعه به حافظه و تحلیل وتفسیر و ارائه مطلب یادگرفته شده ی قبلی می باشد.

اصل بزر گ نمایی : مانند تدریس مواردی  مانند واحد طول   یا تدریس سلول در علوم  

اصل خرد نمایی : مانند تدریس بخش  کره ی  زمین و یا نقشه ی جغرافیا

اصل تمرین وتکرار : که باعث تثبیت یادگیری مفاهیم مشود .مانند تدریس ساعت در کلاس دوم ابتدایی

اصل خود یابی یا فرا شناخت : یعنی فرا گیرنده خودش قبل از تدریس و آموزش از مفاهیم سر در بیاورد.

اصل پریماگ : یعنی تقویت رفتارهایی که فراوانی کمتری دارند و کاهش رفتار هایی که فراوانی زیاد دارندرا به هم مربوط سازیم .مانند     اگر خوب درس بخوانی وپیشرفت خوبی در درس هایت داشته باشی اجازه ی تماشای تلویزیون یا کار با رایانه را داری .

  اصل تعمیم :  فرا گیر در حیطه ی کاربرد ودرک مطلب  بتواند موارد آموزش دیده را در بقیه ی موارد مشابه سرایت وتعمیم دهد.



تاريخ : یکشنبه هجدهم بهمن 1388 | 13:37 | نویسنده : سيد علي فاطمی |

 

   عمده ترین مشکلات اختلالات یادگیری   ( املا

1- نارسانویسی Dysgraphia - مفهومی که در این جا از نارسانویسی مدّنظر قرار می گیرد، شامل قسمت        های زیر است: کج نویسی، راست نویسی، پر فشار نوشتن، کم رنگ نوشتن، زاویه دار نویسی، نامرتب نویسی، فاصله گذاری بیش از حد.  براي درمان نارسا نويسي مي توان از اقدامات زير كمك گرفت:

1. مدادي در اختيار دانش آموز قرار داده  تا خطوطي به دلخواه رسم كند. يابه دلخواه نقاشي كرده و آن را  رنگ بزند. يا با استفاده از گچ نرم روي تخته خط بكشد و نقاشي كند.

2. به وضعيت نشستن كودك توجه نموده و آن را اصلاح كنيد. او بايد كاملاَ راحت روي صندلي بنشيند.

3. كاغذ يا دفتري كه در آن مي نويسد، راست باشد . لبه كاغذ با لبه ميز بيش از 15 درجه انحنا نداشته باشد.

4. نحوه مداد گرفتن دانش آموز را كنترل نموده و شيوه درست گرفتن مداد را به او آموزش دهيد.

5. اگر انگشتان و عضلات كوچك و بزرگ دست او ضعيف هستند از مدادهاي باريك تر و با قطر كمتر استفاده كنيد.

براي تقويت عضلات دست از فعاليت هايي مانند ؛   -بازي با خمير بازي يا موم   - مچاله كردن كاغذ باطله  - بريدن اشكال مختلف با استفاده از قيچي - بستن بند كفش ، زيپ لباس و دكمه  - حركت انگشتان دست با استفاده از فرمان معلم- باز و بسته نمودن پيچ و مهره - رسم دو خط موازي و نوشتن بين آن خطوط متوان استفاده كرد.
2-  حساسیت شنوایی - یعنی کودک در شنیدن صداها حساس نیست؛ مثلاً واژه ی مسواک را مسباک می نویسد.
يا زنبور را  زمبور مي نويسد.  براي ترميم حساسيت شنوايي مي توان ؛ صدا هاي مختلف مثل گريه ،خنده ،سرفه ،چك چك آب ، باران ، ضربه انگشت به در ، ضربه انگشت به شيشه ، برخورد توپ با زمين و امثال آن را در نوار كاست ضبط كرده  و   از   دانش آموزان         مي خواهيم به آنها گوش داده و صداي هر كدام را تشخيص دهد و بيان نمايد .

چشمان دانش آموز را با دستمال مي بنديم و از همكلاسي هايش مي خواهيم تا نام او را بگويد . و او تشخيص دهد كه چه كسي صدايش كرده است اين كار يعني گفتن نام او توسط دانش آموز نبايد به همان ترتيبي باشد كه دركلاس نشسته اند زيرا دراين صورت ممكن است به جاي استفاده از حساسيت شنوايي صدا يشان را از ترتيب نشستن آنان تشخيص دهد                      
3 - حافظه ی شنوایی - هنگامی که کودک واژه ای را در دیکته نمی نویسد و به قول معروف جا می اندازد  

4- حافظه ی دیداری - یعنی کودک به خوبی قادر نیست تصویر حرف مورد نظر را به خاطر بیاورد؛ مثلاً واژه ي سطل

رابه شکل ستل می نویسد                                                                براي تقويت حافظه ديداري مي توان اين فعاليت ها را انجام داد .         

يك كارت مقوايي كه روي آن سه كلمه نوشته شده است به دانش آموزان نشان مي دهيم سپس آن را مخفي كرده و از وي مي خواهيم آن كلمات را به ترتيب باز گو كند . پس از انجام موفقيت آميز اين تمرين كارت هايي با تعدا د بيشتري از كلمات را به وي نشان داده همان تمرين را دنبال مي كنيم.                      شقايق  - گل – لاله – بهار

 

5   - حافظه ی توالی دیداری - هنگامی که در یک کلمه جای بعضی حروف جا به جا می گردد؛ مثلاً مادر به شکل  مارد

نوشته می شود.
 6- تمیز دیداری دقت - هنگامی که در کلمه جای نقطه ها جا به جا می شود؛ مثلاً واژه ی خانه را به شکل جانه می نویسد.

كارت هايي مانند نمونه زير تهيه مي كنيم

حرف

نمونه حروف سمت راست را در بين حروف ديگر پيدا كن

ج

چ   ي   ص   ج    ح    خ     ع    ك    ح      خ     

د

ر   ز   ژ    و      د      ذ      م      ص   ث     ق     غ    

ل

ك      ن      م      ل     گ     س      ب     ق      ل     د    

  

كلمه

نمونه  كلمه سمت راست را در بين كلمات ديگر پيدا كن

دانش

رانش      داش       دانش      روش      دانشور

حاتم

خانم    خاتم      حاتم     دائم       جائم       

         حرف يا صداي مورد نظر را در كلمات مشخص زير را پر رنگ نماييد :

      س--   خروس       شستشو        مسائل      سطل         سماور       هسته       لباس

*كارت هايي تهيه نموده حروف الفبا را در جهات مختلف روي آن نوشته و از دانش آموز مي خواهيم با چرخاندن كارت حروفي كه درست در مقابل او قرار مي گيرند را بخواند.

* حروف يا كلماتي را به صورت ناقص نوشته از او مي خواهيم و آن را تكميل كند.

* تصاوير نقطه چين را پر رنگ كند.

* تصاوير ساده هندسي را كپي كند.

دقّت - کودک به علت کم دقتی، نقطه و سرکش را اضافه یا کم می گذارد؛مثلاً واژه نهفته را به شکل نهنفته یا شغال را  

به شکل شعال می نویسد.

8 -   آموزشی - یعنی دانش آموز از آموزش کافی و صحیح برخوردار نبوده است؛ مثلاً واژه تجربه ها را به صورت تجربها، بندگان را به شکل بنده گان، شده ام را به شکل شوده ام يا نوشتن خروس وخوراك را  نادرست می نویسد.
9 -  وارونه نویسی - مثلاً بابا به شکل [وارونه] ، آدم به شکل [وارونه] نوشته می شود                                                                                                    
-  ۱۰-قرینه نویسی - مثلاً دید به شکل [آئینه ای]، آدم به شکل م د آ نوشته می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شیوه های در مان در حیطه اختلالات دیداری.

بازي وردنه يا نورد: نوارهاي باريكي را روي يك نورد يا وردنه بچسبانيد. توپي را با يك نخ در تيررس چشم آويزان كنيد و در پشت آن مقوايي با نوارهاي رنگي نصب كنيد توپ با يك قسمت از وردنه كه نوار رنگي خاصي دارد زده مي شود و به نقطه معيني در روي مقوا برخورد مي نمايد. براي مثال به كودك گفته مي شود كه با قسمت قرمز وردنه توپ را به نحوي بايد بزني كه توپ به قسمت سبز مقوا برخورد نمايد.


بازي هاي ابتدايي: بسياري بازي هاي ابتدايي و پيش از دبستان، نظير كوبيدن ميخ چوبي با چكش، بازي هاي چكش و ميخ معمولي، و انداختن اشكال به داخل سوراخ ها مي تواند براي كنترل حركتي ظريف تمرينات مفيدي باشد.

تمرينات مداد و كاغذ: رنگ آميزي كتب، كتاب هاي آمادگي، كتاب هايي با اشكال نقطه چين و كتاب هاي كودكستاني، بهترين ابزار تمرينات مداد و كاغذي براي رشد اعمال حركتي ظريف و هماهنگي چشم و دست مي باشد.

 آدمك خيمه شب بازي. آدمك گرداني و به حركت درآوردن آنها: فرصتي براي رشد هماهنگي چشم و دست فراهم مي آورد. حركات موزون و حركات ظريف انگشتان و دست ها را توسعه مي دهد.


 گيره لباس: تعدادي گيره لباس معين مي كنيم كه بايد به يك بند و يا دور يك شكل هندسي چسبانده شوند. از كودكان مي خواهيم كه هر يك به اين كار اقدام كنند و وقت وقت مشخصي براي آن تعيين مي كنيم، تعداد گيره هاي چسبانده شده از سوي هر كودك شمرده مي شود.


 كپي طرحها: كودكان به يك طرح هندسي توجه كرده و بعد آن را روي يك قطعه كاغذ كپي مي كنند.


 تا كردن كاغذ: تمرينات تاكردن كاغذ معمولي براي رشد و هماهنگي چشم و دست مي تواند مفيد باشد مشروط بر آنكه براساس راهنمايي هاي دقيق و برنامه ريزي شده باشد. در اينصورت كنترل حركتي ظريف حاصل مي شود.


تمرين نقطه، نقطه: در اين تمرين كودك نقطه هاي روي تخته سياه را با كشيدن خط به هم متصل مي كند. نقطه ها ممكن است در وضعيت ها و تعداد مختلفي باشد و كودك بايد خطوط اتصال را به صور گوناگون ترسيم نمايد.


ترسيم دو دايره: كودك مي تواند دواير بزرگي را با يك دست، دو دست در جهت عقربه هاي ساعت و يا بالعكس روي تخته سياه ترسيم كند.


اشكال هندسي: كودك مي تواند تمرينات مشابه مورد فوق را با خطوط (افقي، عمودي، مايل) انجام داده و اشكال مختلف هندسي (مثلث، مربع، مستطيل، لوزي) را روي تخته سياه رسم كند. در ابتدا وي مي تواند از الگوهاي بريده شده اي استفاده كند و بعد اشكال را از روي مدل كپي كند.


حروف و اعداد: كودك روي تابلو به تمرين حروف و اعداد دست مي زند. حروف را مي تواند به دو صورت جدا از هم و يا چسبيده به هم بنويسد.


 بازآموزي تعقيب چشمي: در اين تمرين كودك بايد يك هدف متحرك را با چشم هاي خود تعقيب كند. هدف ممكن است مداد پاك كن، ته يك مداد، نور يك چراغ قوه ظريف، يا انگشت آزمايشگر باشد. هدف در يك قوس افقي مي تواند حركت كند كه ميدان تحرك آن به چپ و به راست مي تواند حدود چهل سانتيمتر باشد. همچنين هدف مي تواند به صورت عمودي از بالا به پايين و بالعكس و نيز به طور مايل و يا حركت چرخشي و دوراني باشد. تمرينات مشابهي را نيز مي توان با يك چشم بسته انجام داد.


انگشت و نور چراغ قوه: كودك مي تواند نور يك چراغ قوه را با چشم و انگشت خود تعقيب كند و يا نوري را كه مربي او از يك چراغ قوه روي ديوار مي اندازد را با چشم و انگشت خود تعقيب كند و يا نوري را كه مربي او از يك چراغ قوه روي ديوار مي اندازد با نور چراغي كه در دست خود اوست تعقيب كند.


توپ متحرك: كودك را واداريد كه به جنبش هاي يك توپ توجه كند. مربي ابتدا توپ بزرگي را به حركت در مي آورد. سپس توپ هاي كوچك و كوچكتر به حدي كه بتوان كوچكترين آن را با يك قلاب از سقف آويخت و همينطور به اين تمرين ادامه داد.


 تمركز سريع: كودك را واداريد به قلمي كه در فاصله حدود سي سانتيمتري در مقابل او گرفته شده توجه كند، سپس توجه خود را سريعاً به هدفي كه روي ديوار قرار گرفته متمركز سازد، و باز سريعاً توجه خود را به مداد برگرداند، و اين تمرين را به تكرار عمل كند. مي توانيد هدف ها را تغيير دهيد و نقاط ديگري را در اتاق انتخاب نمائيد.


رديابي با چشم: فراگير بايد مسيري را بر روي كاغذ با بكار بردن مدادرنگي دنبال كند، سپس همان مسير را با انگشت رديابي كند و در ادامه تمرين منحصراً اين كار را با چشم انجام دهد. اين مسيرها مي تواند رفته رفته پيچيده تر شده به نحوي كه خطوط همديگر را قطع كرده و يا روي هم بيفتند و يا مسيرها تغيير مكرر داشته باشند.

 


ب- تميز ديداري


الف) تفاوت ها
ب) تشابهات


از شيء شروع به حروف و كلمات مي رسد، با استفاده از كتاب (پرورش توانايي هاي ذهني و يادگيري، نوشته دكتر تبريزي ).
دانش آموز بايستي بتواند اشياء را از لحاظ رنگ، شكل، نوع، اندازه، حالت يا وضوح آنها تميز دهد.

 


علاوه بر تمرينات بالا براي بالا بردن ادراك ديداري از تمرينات زير استفاده مي كنيم:


ج-تمرینات مربوط به ادراک دیداری


1- طرح تخته هاي سوراخ دار: طرح هايي با قطعات رنگي بر روي تخته سوراخ دار بسازيد و از كودك بخواهيد مشابه آن طرح را درست كند.


2- تخته هاي پاركت: طرح هايي را با استفاده از تخته پاركت يا سراميك و مانند آن درست كنيد و از كودك بخواهيد مشابه آنها را درست كند.


3- طرح مكعب ها: مكعب هايي از جنس چوب يا پلاستيك كه يك رنگ يا چند رنگ باشند تهيه كنيد و با آنها طرح هايي بسازيد كه كودك از روي آنها مشابه سازي كند.


4- پيدا كردن شكل در تصوير: از كودك بخواهيد در يك تصوير مثلاً تمام چيزهاي گرد، يا مربع و مانند آن را پيدا كند و آنها را رنگ بزند.


5- جورچين: جورچين هاي آماده و يا دست ساز تهيه كنيد و از كودك بخواهيد آنها را جور كند. تصاويري از اشخاص، حيوانات، حروف، اعداد، اشكال هندسي و مانند آن را به قطعات كوچكتر تقسيم كند و از كودك بخواهيد آنها را كنار هم بگذارد. داشتن الگوي مشابه يا كشيدن طرح خطوط در صفحه زير قطعاتي كه بايد با هم جور شوند يا قطعاتي كه بخشي از آن در حاشيه صفحه باقي مانده است و مانند آن براي راهنمايي كودك در اوايل تمرينها مورد استفاده قرار مي گيرد.


6- دسته بندي: از كودك بخواهيد شكل هاي هندسي با اندازه و رنگ هاي متفاوت را كه از تخته يا مقوا بريده شده يا بر روي كارتهايي رسم شده است با هم جور كند.


7- جور كردن: شكل هاي هندسي با تعداد زياد را بر روي كارتهايي رسم كنيد و از كودك بخواهيد با پيداكردن مشابه هر كدام آنها را با هم جور كند.


8- دومينو: كارت هايي از مقوا به صورت دومينه با نقطه هايي به صورت رنگي و از جنس آهن ربايي، كاغذ چسبي، يا كاغذ سمباده اي بسازيد و از كودك بخواهيد آنها را بر روي تخته با هم جور كند.


9- كارت بازي: مجموعه اي از كارت هاي بازي كه در آن تصاوير، اعداد، مجموعه ها و مانند آن به كار رفته است به كودك بدهيد و بخواهيد كه آنها را با همديگر جور كند.


10- اعداد و حروف: بازيهايي به شكل نام بردن، جور كردن، جدا كردن و مانند آن را براي كودك در زمينه اعداد و حروف ترتيب دهيد تا درك و تميز او رشد يابد.


11- كارت حروف: حروفي را بر روي كارت بنويسيد و از كودك بخواهيد هركدام را كه مي خوانيد مشخص كند و روي آن را بپوشاند.


12- ادراك ديداري كلمات: كلمات و حروف معيني را روي كارت بنويسيد و از كودك بخواهيد آن ها را دسته بندي كند، جور كند، جدا كند و يا با انگشت رديابي كند.


13- مجموعه اي از ابزار: مجموعه اي از ابزار را به كودك نشان دهيد. آنگاه روي آن ها را بپوشانيد يكي از وسايل را برداريد. از نو مجموعه را نشان دهيد. از كودك بخواهيد وسيله گمشده را پيدا كند.


14- تعدادي طرح هندسي  :يا حروف و اعداد را به كودك نشان دهيد. از كودك بخواهيد پس از توضيح شما قطعه موردنظر را از بين قطعات مختلف پيدا كند. در مورد ديگر پس از ارائه طرح هاي هندسي و حروف و اعداد مي توانيد روي آنها را بپوشانيد و از كودك بخواهيد كه آنها را روي كاغذ بياورد.


15- مجموعه محدودي از اشكال- طرح ها يا اشياء را به كودك نشان دهيد. به كودك بگوييد كه مشابه همان قطعات را از بين وسايل پيدا كرده و با همان نظم بچيند. ورق هاي بازي- قطعات رنگي- قطعات منقوش يا انواع كاشي و سراميك براي اين چنين تمريناتي مي تواند مفيد باشد.


16- ارائه تحريكات بينايي به وسيله كارت هاي آموزشي مي تواند براي يادآوري طرح ها- اعداد- حروف يا كلماتي كه ديده مي شوند مورد استفاده قرار گيرند.

 


د- تمرينات مربوط به حافظه ديداري


1- پيدا كردن چيزي كه كم است: مجموعه اي از اشياء را به كودك نشان دهيد. سپس يكي از آنها را برداريد. دوباره مجموعه را به او نشان دهيد و بپرسيد كدام يكي كم شده است.


2- پيدا كردن شكل صحيح: يك شكل هندسي يا حرف يا عدد را به كودك نشان دهيد و بخواهيد طرح مشابه صحيح آن را از بين چند گزينه انتخاب نمايد يا بر روي كاغذ رسم كند.


3- ترتيب حفظي: تعدادي از اشكال، طرح ها و يا چيزهايي همچون كارت بازي رنگي، مكعبهاي رنگي، مكعب هاي شكل دار، طرح ها و يا چيزهايي همچون كارت بازي رنگي، مكعب هاي رنگي، مكعب هاي شكل دار، سراميك، دومينه و مانند آن بسازيد و از كودك بخواهيد مشابه آنها را از روي اين طرح بازسازي كند.


4- به يادآوردن آنچه كه ديده شده است: يك اسباب بازي، كلمه، حرف، عدد و مانند آن را به كودك نشان دهيد و سپس از او بخواهيد آنچه را كه ديده است به ياد بياورد.


5- داستان از روي تصوير: بر روي تخته ماهوتي فعاليت هايي را كه بيان كننده يك داستان كلي است نصب كنيد. سپس از كودك بخواهيد داستاني را كه تصاوير بيان كننده آن است بگويد.


6- به ياد آوردن چيز كم شده: تعدادي طرح، حرف يا عدد به مدت چند ثانيه به كودك نشان دهيد. سپس با مقوا روي يكي از آنها را بپوشانيد و از كودك بخواهيد آن را معين كند.


7- تكرار طرح ها: طرح معيني را با مهره چوبي، دانه تسبيح، دكمه و مانند آن بسازيد. به مدت چند ثانيه آن را به كودك نشان دهيد و سپس از او بخواهيد آن را بازسازي كند. همچنين مي توانيد اين كار را به صورت دوبعدي بر روي كاغذ بسازيد و از او بخواهيد آن طرح را مثلاً با مكعب هايي كه در اختيارش مي گذاريد بسازد.


توجه:
(كاستي هاي حافظه ديداري بيشتر اوقات از طريق شيوه هاي چندحسي درمان مي شود.

 



تاريخ : جمعه نهم بهمن 1388 | 10:26 | نویسنده : سيد علي فاطمی |

   آزمون علمی کلاس چهارم                                                                          

1- مشاهده کردن یعنی چه؟

2- تحقیقات علمی همیشه با ................ شروع می شود.

3- فرضیه چیست؟

4- چگونه می فهمیم فرضیه درست است؟

5- برای آزمایش فرضیه از چند گروه استفاده می کنیم؟ این گروه ها چند تفاوت دارند؟

6- نظریه چیست؟

7- موجود زنده و غیر زنده چه تفاوتی با هم دارند؟

8- واحد ساختمانی بدن موجودات زنده ............. است.

9- سلول چیست؟

10- سلول را با چه وسیله ای می توان مشاهده کرد؟

11- راستی اگر آن وقت ها نمی توانستم گریه کنم یا بخندم چه می شد؟

12- چند نمونه از نعمت های خداوند را بیان کنید.

13- چه کسی بیشتر از همه به فکر بچه خرگوش هاست؟

14- خداوند چگونه به بچه خرگوش ها کمک کرد؟

15- چرا مادر موسی (ع) هنگام به آب انداختن او نگران اما امیدوار بود؟

16- بنی اسرائیل از پیروان حضرت ............(ع) بودند.

17- ..................................................................

18- یک پیام قرآنی به دلخواه خود بنویسید.

19- از کجا می فهمیم که خدا مهربان است؟

20- چگونه می توانیم با خدا حرف بزنیم؟

21- پرورد + گار =..........                                      آموز + گار = ...........

22- مخالف هر کلمه را بنویسید.

کوتاه (...................)                               سیراب (..................)

23- برای مادر دو صفت مناسب بنویسید.   ....................               ........................

24- باغچه بان در کودکی چه افکاری داشت؟

25- جمع هر کلمه را بنویسید   فکر.............             طفل ..................

26- کدام صفت برای باغچه بان مناسب تر است؟

ستمگر              دلسوز                    کوشا            نویسنده              بردبار

27- برای کمک به نیازمندان چه پیشنهادی داری؟

28- چرا عبدالله می گوید داریم مثل یک خانواده می شویم؟

29- نامه ی دوستانه چه طور نامه ای است؟

30- چرا کودکان سرمایه ی اصلی کشورند؟

31- دوست داری آینده ی کودکان دنیا چگونه باشد؟

32- عدد 301006 را با حروف بنویسید

33- عدد دویست و پنجاه و شش هزار و دوازده را با رقم بنویسید.

34- جمع و تفریق های زیر را انجام دهید.

                      = 35 – ( 75 + 36 )                              =( 68 + 456) – 548 )

35- نیم خط را تعریف کنید.

36- خط راستی کشیده و سپس یک نقطه به نام (م) روی آن مشخص نمایید، جند نقطه روی خط به فاصله ی 3 سانتیمتر از نقطه ی (م) می توانید پیدا کنید؟آنها را نام گذاری کنید

..........................................................................................................................................

 

جای خالی عدد مناسب بنویس .

.............یکی و............. ده تایی و................ صدتایی و......................هزار تایی =   3507

7صدتایی و 6 یکی می شود ..................

2- جمع کنید .   

                               9                             5 5

                               8 9 7 +                    6 9 3 +  

3- تفریق کنید . 

                                        2 5 8                               6 9 

                                        9 4 4-                              8  -   

 

 

4- ضرب کنید .                 =4×4         =6 × 2           = 5 ×4             = 9 ×3        = 6 × 0            = 6 × 2

                                   =5 × 5          =  1 ×  1

 

 

5-      4 کیلو و 200 گرم روی هم چند گرم است ؟ 

 

6- کتابی 160 صفحه داشت . احمد بار اول 36 صفحه ، بار دوم 42 صفحه و بار سوم 60 صفحه خواند . او چند صفحه از کتاب را خوانده است ؟ چند صفحه باقی مانده است.

 

 

7-    6300متر چند کیلومتر و چند متر است ؟

 

8-  از 810  تا 890 ده تا ده تا بنویس ؟

 

9- مخالف هر کلمه را بنویس

 

تنبل : ...............................           سیاه: ................................

 10- با هر کلمه یک کلمه ی جدید بسازید و بنویسید.

 

آب: (                        )     درس:(                   )         کار: (                          )

11- به هر کلمه ((‌ها )) اضافه کن

آدم : ................................                 راننده : ...........................

 

12-  کلمه های زیر را معنا کن .

 مدرسه : ..........................           تازه : ..........................                           قصه : ..........................           

13- مرتب کن .

الف ـ به  - گل -  سارا -  نمی زند -  است. .................................................................................

 

 ب ـ روز -  رضا -  برای -  آن -  خوبی -  بود -  روز   ..........................................................................

14- هر کلمه شما را به یاد چه چیزی می اندازد .

شاهنامه :                                هنر:

15- با کلمات داده شده جمله بساز .

مخصوص : ....................................................................

 

خدا : ...............................................................................

16- هر دو کلمه را در یک جمله بکار ببرید.

آسمان ـ ستارگان ـ آبی ـ روشن

........................................................................................................................................

 

........................................................................................................................................

17-  جاهای خالی را کامل کن.

 خدایا ما را یاری کن تا با دوستانمان خوب و ............................... باشیم .

برای گردش ............................ به دامنه ی کوه می رویم .

 شاعر بزرگ ایران ................................ داستان رستم و افراسیاب را به شعر در آورده است.

18-  هر یک از کلمه ها را به جمله ای وصل کن که با آن ارتباط دارد؟

 لبخند                          یک ثروت ملی است

نفت                            هر سال شکوفه می دهند

درختان                         با آن ، دنیا گلستان می شود

19- کلمه های زیر را با (( ان )) یا ((ها)) جمع ببند.

 نقاشی : ..........................                   درخت : ................................

 

20-    دو کلمه بگویید که یکی ((گاه)) و دیگری (( ستان)) داشته باشد. 

21-           

 ...........................................                        ...................................

 21- واحد شمارش هریک از کلمه ها را بنویسید ؟2

کتاب : (                     ) گوسفند : (                      )   قالی :(                     ) شتر : (                     )

22-  معنی کلمه های زیر را بنویسید ؟ 2

مسدود کرد (                     )  رأی(                       ) آغاز (                     )  اوقات فراغت (                     )

23- انجماد را تعریف  کنید ومثال بزنید؟

 

24- اگر آب همیشه به صورت مایع بماند چه می شود ؟

 

25- اگر گازها به اندازه ی کافی سرد شوند .................... تبدیل میشو ند

26- آیا وقتی گلوله را داغ کنیم از حلقه میگذرد؟ چرا؟

 

27- راننده در روزهای گرم تابستان هوای چرخ ماشین خود را کمی خالی می کنند آیا می دانیدچرا؟ 

 

28- انواع انرژی را نام ببرید ؟

 

29- هوا پیما انرژی ...........................دارد.وگاز انرژی ...............دارد.

30-  انرژی  صوتی چیست ؟

 

31- پنکه انرژی .............................را به انرژی..........................تبدیل  می کند.

 

32-     خورشید هم انرژی...............وهم.........................دارد.

 

 

 

                                                                                                                                                                        

                                                                                                                 پیروز باشید



تاريخ : پنجشنبه هشتم بهمن 1388 | 21:36 | نویسنده : سيد علي فاطمی |

امتحان:تاريخ مدني                            دبستان:                                   خرداد

نام ونام خانوادگي: ...........................        تعداد سوال:25                    وقت:يك ساعت

پایه ی چهارم

 

 

1)مهمترين مشكل انسانهاي نخستين چه بود؟غذا(       )  ابزار سازي(     )   خواندن ونوشتن(   )

 

2)كدام پيامبر به دستور خداوند براي نجات پيروانش كشتي بزرگي ساخت؟ابراهيم(ع)(    )

موسي(ع)(       )                            نوح(ع)(          )

 

 3) با رواج چه چيزي مردم در كنار رودخانه ها خانه هاي دايمي ساختند؟                                                                                        كشاورزي(     )         دامپروري(    )                  صنعت(    )

 

   

4)حضرت موسي در كدام سرزمين بنيا آمد؟      بين النهرين(  )    مصر(  )   بابل (    

 

 

 

 

    5)در زمان كدام پادشاه در ايران پول رايج شد؟  كوروش( )     انوشيروان(  )          داريوش(  )

 

    6)پايتخت اشكانيان كدام شهر بود؟              هگمتانه( )

    تخت جمشيد( )                             تيسفون( )

 

    7) مهمترين و طولاني ترين راهها..............نام داشت

 

    8) انسان براي مراقبت از زمينهاي كشاورزي خانه هايشان را در كنار يكديگر ساختند ص     غ

 

    9) سه پايه ي اصلي دين زردتشت را بنويسيد؟5/1

 

 

    10)سه مورد از كارهاي هخامنشيان در زمان داريوش را بنويسيد؟5/1

 

 

                                                                                                                                                                

      11) علت شكست مادها از آشوريها را بنويسيد؟1

 

 

 

     12) نخستين شهرها چگونه بوجود آمد؟1

 

 

 

    13) دو علت ضعيف شدن حكومت ساسانيان چه بود؟1

 

 

 

    14) مردم در دوره ي حكومت ساسانيان به چند طبقه تقسيم مي شدند؟ نام ببريد؟1

 

 

 

 

     15) خسرو پرويز چگونه پادشاهي بود؟ توضيح دهيد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوالات مدني

 1) دومين جامعه اي كه مادر آن زندگي مي كنيم :مدرسه(  ) جامعه( )  خانواده(  )

 

   2)مردم براي حل مشكلات خود در چه محلي جمع مي شوند؟ مدرسه( ) مسجد(  ) خيابان( )

 

   3) كسي كه به وظيفه ي خود عمل ميكند چه مفهومي دارد؟ ترسو است(  ) نيكوكار است( )        

     نظم دارد(  )

  

    4)شغل بيشتر مردم روستا ........ و................. است1

 

    5) ملت ايران داراي قانون اساسي مشترك و پرچم مشترك و.......................مشترك     وو.........................مشترك هستند 1

 

    6)................نمونه ي كوچكي از جامعه ي اسلامي است كه در آن خداپرستي و همكاري نظم و

       آموزش وجود دارد 5%   

 

     7) چهار مورد از كارهايي كه مخصوص روز جمعه است را نام ببريد؟1

 

 

 

 

     8)چرا مردم روستا بيشتر يكديگر را مي شناسند؟1

 

 

 

   9) مسلما نان جهان در چه چيزهايي با هم مشتركند؟ 1

 

 

     10) زبان و خط رسمي ملت ايران چيست؟1

 



تاريخ : سه شنبه ششم بهمن 1388 | 21:4 | نویسنده : سيد علي فاطمی |

 

نام ونام خانوادگي :                           بنويسيم دوم              دبستان سلمان   بهمن 88

 

1

دوست  زرنگ ، معني كلمات را بنويس

خلق كرده است :                                                بيمار  :                                  ظالم :

سؤال كرد :                                                      نيرومند :                                ساحل :

بلند  :                                                             دوست :                                 احتياج :

 

2

  جمله را با توجّه به  كلمه ي داخل كمانك  از نو بنويس .

نرگس با پدر ومادرش به مشهد رفت .  (  شما

..............................................................................................................

ما از مسافرت بر گشتيم . (  آن ها

............................................................................................................

 

3

 بنويس چه درس هايي در كتاب فارسي بخوانيم  در مورد بهداشت است ؟

 

.........................................................................................................................................

 

4

 بنويس رنگين كمان چگونه درست مي شود ؟

.........................................................................................................................................................

 

......................................................................................................................................................

 

5

با كلمه ها جمله بساز .

 دعا : .................................................................................................................................................

 

ناراحت : ...............................................................................................................................................

 

راننده :   ..........................................................................................................................................

 

مسواك : ..............................................................................................................................................

 

براي :   ...............................................................................................................................................

 

باغبان :  .............................................................................................................................................

 

محبّت :   ..............................................................................................................................................

 

6

كلمه ها را مانند نمونه جدا كن ودر جدول بنويس .

خوراك – كوزه  -   ورزش -    زود تر  -  مواظبت -  خود تان -  مي توانم -  بوسيد - 

 

 

 

      تو 

     پرواز

        زود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

……………

 

……………

 

...................

…………….

 

……………..

 

......................

……………..

 

………………

 

.........................

 

7

 دوست دانا ، براي هر تصوير يك جمله بنويس .

 

 

 

 

 

.............................................................

 

 

 

 

 

 

 

..............................................................................

 

8

 گل هاي اميد ، مخالف كلمه ها را بنويسيد.

 

دشمن :                                            پسر  :                                                       آقا :

 

خنده :                                             د ير :                                                        بيدار :

 

9

دو كلمه مانند حتما" بنويسيد.

10

 دوكلمه مانند حتّي بنويس.

 



تاريخ : سه شنبه ششم بهمن 1388 | 20:59 | نویسنده : سيد علي فاطمی |

ا

امتحان :جغرافي      كلاس :چهارم            دبستان :سلمان فارسي             خرداد88

نام ونام خانوادگي:..........................           تعداد سوال:24               وقت امتحان: يك ساعت

1)كداميك جزء وسايل آموزش جغرافيا نيست؟ فيلم            كره زمين                   نقشه                 5/0 

                                                                                                                    

  2)براي استفاده از نقشه به چه چيزي بايد توجه كرد؟                                            5/0

راهنماي نقشه       رنگهاي نقشه         جهت های نقشه

 

                                                                  

                                                                                                                                     

3)از جاري شدن اب بر روي زمين به وجود مي آيد؟                                                                       

جلگه            رود           جويبار                               5%

4)بزرگترين درياچه داخلي ايران چه نام دارد؟                 5/

اروميه             هامون         بختگان                                

5)تندروترين وسيله ي مسافرت وحمل كالا چيست؟

 کشتي            قطار          هواپيما                     5%

6)كدام رود از شهر اهواز مي گذرد؟                                                      5/0

زاينده رود              چالوس            كارون                          

7)پر وسعت ترين ناحيه اب هوايي ايران كدام است؟                                                   5/0

 خزري              گرم خشك           کوهستانی                                                                              

                            

8)خاك دشت كوير براي كشاورزي مناسب است؟ ص             غ                        5/0

 

                                          

                                                          

9)در كوهپايه ها شهرها وروستاهاي زيادي بوجود امده           5/0

 

 است ؟     ص               غ                           

10)وسيله اي كه جهت قطب شمال وجنوب زمين رانشان مي دهد..................نام دارد   5/0                          

           

11)رشته كوه شمال ايران................نام دارد وقله ي بلند آن ...............است؟           1                                   

 

12)چهار جهت اصلي را نام ببرييد؟ (  1 )

                                                           

                                                                                      

13)دانش جغرافيا چيست؟  ( 1 )

                          

 

                                                                                                     

14)چرا در ناحيه خزري كشاورزي رونق زيادي دارد ؟( 1 )                                                       

                                                             

 

15)بلند ترين جاي كوه چه نام دارد؟    (1)

 

 

                                                          

16)از خوبي ها وبدي های هواپيما يك مورد بنوسيد؟ (1)

 

                                                                                                                                    

                                                                                                                                               

17) دو جزيره در خليج فارس را نام ببريد؟  ( 1)                                                                      

                                                                              

18)آبرفت چيست؟    (5/1)

 

                                                                                                              

 


  19)شهرهاي زير در كدام ناحيه آب هوايي قرار دارد؟ ( 2)

           طبس(                             )                 بندر عباس(                                   )                    )          بابلسر(                            )                 شهر كرد(                                  )  

                     

20)صادرات و واردات را تعريف كنيد؟ ( 1 )

 

                                                     

                                                                                   

 


21)تفاوت فرود گاه بين المللي با فرود گاه داخلي چيست؟ (1)                                                      

 

 

 

                                                                                                                                      

22)دو مورد از كارهايي كه مردم در كنار درياها به ان مشغول هستند نام ببريد؟ (1)

1

  

               

 


23)دريا را تعريف كنيد؟  ( 5/)

 

 

 

 


24)دو شكل عمده كشتيها براي حمل كالا را بنويسيد؟   (1)

   

                                                    



تاريخ : یکشنبه چهارم بهمن 1388 | 20:3 | نویسنده : سيد علي فاطمی |

  با نام وياد خدا              نام ونام خانوادگی :                                                                                                        علوم تجربی کلاس چهارم دبستان ......

                                                                 سال تحصیلی 89—88                    وقت امتحا ن یک ساعت

 

 

 

بارم

1

سلول را با چه وسیله ای می توان دید .

الف : تلسکوپ      ب: ذره بین       ج: میکروسکوپ       د: پریسکوپ

5/

2

کدام جمله در مورد سلول صحیح نیست .

الف : شکل سلولها با هم تفاوت دارد                     ب: اندازه ی سلولها با هم تفاوت دارد

ج: سلولها با تقسیم شدن زیاد می شوند                   د: شکل و اندازه ی سلولها با هم تفاوتی ندارند

5/

3

بلند ترین سلول بدن از نظر شکل کدام است .

الف :سلول ماهیچه     ب: سلول استخوان         ح: سلول روده       د: سلول عصب

5/

4

رشد تقسیم سلولی تا چه زمانی در بدن ادامه دارد .

الف : تا آخر عمر       ب:تا میان سالی      ج: تا جوانی      د: تا کودکی

5/

5

کدام یک از بی مهرگان جز ء خار تنان نیست .

الف : توتیا      ب: حلزون      ج: ستاره ی دریایی      د: ستاره ی شکننده

5/

6

بزرگترین گروه بی مهرگان کدام گروه است .

الف :خرچنگ ها      ب: هزار پایان      ج: حشرات       د: عنکبوت ها

5/

7

در محلول (آب و نمک )به آب چه می گویند .

الف : حلال      ب: ماده ی حل شونده        ج: مخلوط      د: محلول  

5/

8

در کدام آیینه تصویر اجسام به اندازه ی خود جسم است .

الف :آیینه ی فرو رفته      ب: آیینه بر آمده      ج: آیینه ی تخت      د: الف و ج 

5/

9

در کوره ی آفتابی از کدام نوع آیینه استفاده می شود .

الف : آیینه ی فرو رفته     ب: آیینه ی بر آمده     ج: آیینه ی تخت     د: هیچکدام

5/

10

بهترین زمان برای از بین بردن آفات کدام است .

الف : تخم       ب:نوزاد      ج: پیله      د: حشره ی بالغ

5/

11

کوچکترین واحد ساختمانی بدن موجودات زنده ....................نام دارد .

5/

12

وقتی نور به آیینه می خورد و بر می گردد به این رویداد....................می گویند .

 

5/

13

سبزی رنگ برگ به سبب وجود ماده ای به نام ............................است .

5/

14

وقتی پیاز جوانه می زند سلولهای آن با تقسیم شدن زیاد می شوند . ص              غ

5/

15

ادویه بیشتر در کشورهایی تولید می شود که دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است .ص       غ

5/

16

به جانورانی که اسکلت استخوانی ندارند بی مهره می گویند .ص     غ

5/

17

هر کدام از کرمهای زیر جزء کدام گروه از کرمها می باشد .

کرم آسکاریس (                        )   کرم خاکی (               )         کرم کدو (                         ) 

5/1

18

از مواد زیر کدام مخلوط غیر یکنواخت و کدام مخلوط یکنواخت (محلول ) می باشد .

آب و نشاسته (                )چای شیرین (                       )         سرکه و آب (                         )  

5/1

19

تفاوت موجودات زنده و غیر زنده را بنویسید .3مورد

 

5/1

20

قسمتهای مختلف یک سلول را نام ببرید .

 

5/1

21

کشاورزی یعنی چه .

 

5/

22

رشد علفهای هرز چه ضرری برای کشاورزی دارد .

 

1

23

آوند چیست .

 

1

24

آیا نوشابه ی گازدار یک مخلوط است .توضیح دهید

 

.

1

25

آیینه ی پشت چراغ اتومبیل از چه نوع است و کار آن چیست .

 

1

26

برای آنکه جسمی دیده شود چه شرایطی لازم است .

 

 

5/1

موفق و پیروز باشید .



تاريخ : یکشنبه چهارم بهمن 1388 | 20:0 | نویسنده : سيد علي فاطمی |

 

                                                                    به نام خدا

نام ونام خانوادگي :                            فارسي بنويسيم   دوم ابتدايي           دبستان سلمان        بهمن 8 8

 

 

 

                                        اخلاق ، علم چگونه زيستن است ،   ابو علي سينا

 

 

دانش آموز عزيز ؛  معني كلمات را بنويس .

 

آغاز :                                   شاعر :                                                              تازه :

 

باهنر :                                                                     دعا :

 

 

 

با هوش ، مخالف كلمه را بنويس .

 

پسر  :                                 بيدار :                                                   گريه :

 

دشمن :                                 پيدا :                                                   بلند :

 

 

 

چند كلمه مانند  « حتما »   بنويس .

 

 

 

  با  استفاده از  كلمه ي داخل  كمانك  ، جمله ها را از  نو بنويس .

 

شما  بايد به سراغ كتاب ها ومجلّه هاي مخصوص خودتان برويد.(  ما

 

..........................................................................................

 

اگر  ما  اين سنگ ريزه ها را نخوريم ، غذايمان هضم نمي شود و مريض مي شويم . ( او

 

.....................................................................................................................

 

 

 

نام چند تا از درس هاي كتاب فارسي را كه  خوانده اي   ، بنويس

...........................................................................................................................................

 

 

 

  براي كلمه ها جمله بساز .

 

  مسابقه :   ....................................................................................................................

 

سحر خيز : ..........................................................................................................................

 

 خورشيد : ..........................................................................................................................

 

كوزه گر : ............................................................................................................................

 

براي : ...............................................................................................................................

 

هميشگي : .....................................................................................................................

 

 

 

داستان تصوير را بنويس .  

 

..................................................................................

 

...................................................................................

 

....................................................................................

 

....................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



تاريخ : یکشنبه چهارم بهمن 1388 | 19:57 | نویسنده : سيد علي فاطمی |